Hyppää sisältöön

Koulutusta historian opettajille: Aikamatkalle!

Suomen Kulttuuriperintökasvatuksen seura toteutti yhteistyössä HYOL ry:n ja Museoliiton kanssa ja Opetushallituksen rahoittamana ensimmäisen Aikamatkan lukuvuonna 2019 –2020. Koulutus oli suunnattu historian opettajille alakoulusta lukioon ja sen tarkoitus oli tarjota opettajille elämyksellistä täydennyskoulutusta esihistoriasta meidän aikoihimme asti, tutustua museoiden digitaalisiin materiaaleihin ja innoittaa opettajia suunnittelemaan uusia opetusmateriaaleja oman opetuksensa tueksi.
Aikamatkan aikataulu

Suomalaisia vähemmistöjä: karjalaiset, inkeriläiset, saamelaiset
perjantaina 8.4. klo 9.30 - 15

klo 9.30 – 10.00 Kotitehtävän purku pienryhmissä
klo 10.00 -11.00 Karjalaisuus suomalaisuuden puristuksessa – koulu assimilaation välineenä,
väitöskirjatutkija ja aktivisti Tuomo Kondie
klo 11.00 – 12.00 Suomalaisia vai ulkopuolisia? Inkerinsuomalaisten puuttuminen Suomen tarinasta ja nähdyksi tulemisen merkitys.
Lea Pakkanen on toimittaja sekä sosiaali- ja kulttuuriantropologi, joka on käsitellyt aihetta yhdessä Santeri Pakkasen kanssa kirjoittamassaan teoksessa Se tapahtui meille (Gummerus, 2020) ja Kansallismuseossa esillä olleessa näyttelyssä Inkeriläiset- unohdetut suomalaiset (2020).
klo 12.00 – 12.30  Lounastauko
klo 12.30-13 Tehtävä pienryhmissä
klo 13.00 – 14.00 Saamelaisten totuus- ja sovintoprosessi – mitkä syyt ovat prosessin taustalla, prosessin valmistelusta, mitä asioita prosessissa mahdollisesti nousee esille ja erityisesti mitä saamelaisten totuus- ja sovintokomission työn jälkeen olisi hyvä ottaa suomalaisessa yhteiskunnassa huomioon
Paavvâl Taannâl Tiina | Tiina Sanila-Aikio sääʹmǩiõl da kulttuur uʹčteeʹl | /koltansaamen kielen ja kulttuurin opettaja
klo 14 -14.30  Pilates, toiminnanjohtaja Hanna Lämsä
klo 14.30 – 15  Lopuksi
JÄRJESTETTY:

Esihistoria
perjantaina 15.10. klo 9.30 - 15

klo 9.30 – 10  Toiminnanjohtaja ja pilates-ohjaaja Hanna Lämsä:  Aamun pilatestuokio
(tarvitset hieman rauhallista tilaa ympärillesi ja käännä kamera pois päältä)
klo 10 -10.45 Erityisasiantuntija Ira Vihreälehto: Esittäytymiset ja tutustumiset
klo 10.45 – 12.15  Arkeologi ja historian opettaja Kim Krappalan johdolla pohdimme sitä, mitä on arkeologia, miten esihistoriaa tutkitaan ja mitä menetelmiä arkeologit käyttävät. Käymme läpi Suomen esihistorian vaiheet ja millaisia muinaisjäännöksiä Suomesta on löydettävissä.
klo 12.15 – 12.45  Lounastauko
klo 12.45 – 14  Pelituokio: Sivilisaatio – peliä pienryhmissä Kim Krappalan johdolla
klo 14 -14.30  Museolehtori Hanna Korhosen johdolla tutustumme Kansallismuseon Esihistorian näyttelyyn
klo 14.30 – 15  Kotitehtävä ja loppukommentit

Keskiaika
maanantaina 15.11. klo 9.30 - 14.15

klo 9.30 – 10  Toiminnanjohtaja ja pilates-ohjaaja Hanna Lämsä:  Aamun pilatestuokio
(tarvitset hieman rauhallista tilaa ympärillesi ja käännä kamera pois päältä)
klo 10 -11 Pienryhmissä ja yhteisesti käydään läpi kotitehtävä ja kuulumiset
klo 11 – 12 Arkeologi Ilari Aalto kulkee kanssamme keskiajan läpi ja antaa vinkkejä luokkahuoneisiin
klo 12 – 12.30  Lounastauko
klo 12.30 – 13.30  Suunnitellaan omat vaakunat Ilari Aallon johdolla
klo 13.30 -14  Tutustumme Aboa Vetuksen näyttelyyn Ilari Aallon johdolla
klo 14- 14.15 Loppukommentit
 

Suomenlinna Suomen historian vaiheissa
keskiviikkona 12.1. klo 9.30 - 14.30

klo 9.30 – 10  Mitä, miksi ja miten toteutetaan maailmanperintökasvatusta? Suomen Kulttuuriperintökasvatuksen seuran erityisasiantuntija Ira Vihreälehto
klo 10 -11.30 Tutustumme maailmanperintökohde Suomenlinnaan, esittelijöinä Suomenlinnan hoitokunnasta Milla Öystilä  Minna Hanhivaara
klo 11.30 – 12 Lounastauko
klo 12 – 14 Kolonialismin jäljet suomalaisessa maisemassa, FT, maisema-asiantuntija Laura Puolamäki
klo 14 – 14.30 Iltapäivän pilates, toiminnanjohtaja Hanna Lämsä
klo 14.30 Päivän palautteet

Sotien aika
tiistaina 15.2. klo 9.30 - 14.30

klo 9.30 – 10 Aamun pilates, toiminnanjohtaja Hanna Lämsä
klo 10 – 12 Sodan jäljet muuttuvassa maisemassa, arkeologi Teemu Väisänen 
klo 12.00 – 12.30 Lounastauko
klo 12.30 – 13 Tuntematon sotavanki – venäläistä isoisääni etsimässä, erityisasiantuntija Ira Vihreälehto
klo 13 – 14 Vierailu Sodan ja rauhan keskus Muistissa
klo 14 Päivän palautteet
Aikamatkan aikana opettaja ymmärtää paremmin omaa asemaansa suhteessa moninaiseen suomalaiseen kulttuuriperintöön, valtakulttuuriin ja vähemmistöihin. Koulutukseen kuuluu luettavaa kirjallisuutta, katsottavia videonäytteitä/elokuvia ja muuta mahdollista materiaalia. Lisäksi osallistuja tuottaa reflektiivisen päiväkirjamaisen työn ”sauna-päiväkirjan” havainnoistaan ja matkastaan vuoden aikana tai vaihtoehtoisesti opetusmateriaalin oman opetuksensa tueksi.
Koulutuksessa suunnataan katse menneisyydestä tulevaisuuteen ja huomioidaan myös oppimisen vauhti. Nykykoulu elää kiivaassa muutoksen syklissä, mutta tämän koulutuksen aikana pohdinnoille, hiljaisuudelle ja omalle reflektiolle järjestetään aikaa ja tilaa. Päivissä on rauhoittumisen hetkiä, Pilates-tuokioita ja esimerkiksi musiikkia tai omatoimisia kävelyjä ulkosalla annettujen ohjeiden mukaisesti.
Koulutuksen taustalla on transformatiivinen oppiminen, joka vahvistaa kulttuurisen kestävyyden teemojen ymmärrystä ja herättelee muutosoppimisen taitoja. Tutustumme koulutuksessa transformatiivisen oppimisen metodeihin esimerkiksi aikajanakävelyjen ja sauna-päiväkirjojen avulla.
Aikamatkalle otetaan mukaan 25 ensimmäiseksi mukaan ehtivää opettajaa!
Koulutus on maksutonta, Opetushallituksen rahoittamaa ja tapahtuu siis kokonaisuudessaan etänä.
Kaikki koulutuspäivät järjestetään tällä kertaa Zoomissa, joten pandemia ei tule vaikuttamaan toteutukseen. Elämyksellisyys ja museoiden hyödyntäminen ovat silti vahvasti läsnä tälläkin kertaa ja lisäksi keskustelemme yhdessä ja pienryhmissä, kävelemme ulkosalla ja pohdimme kulttuurisesti kestävän kasvatuksen keinoja historian opetuksessa.
Ensimmäinen Aikamatka sai osallistujilta paljon kiitosta:

  • Upea kokonaisuus! Hyvin suunnitellut pajat ja monipuolisesti ideoitu. Hienoa, kun saimme tutustua linnaan.
  • Kiitokset innostavasta koulutuksesta! Hands-on meininki aivan huippua!
  • Erittäin hyvin koulutyötä tukeva sisältö!
  • Toimintaa ja luentoja sopivassa suhteessa.
  • Kiitokset innostavasta koulutuksesta! Draama oli hyvä opetuskeino.
  • Hauska simulaatio, kiitos!
  • Koskettavia tositarinoita ja hienoa kun pääsi itse etsimään arkistoista lisätietoa.
  • Kiitokset innostavasta koulutuksesta! Omakohtaiset tarinat jäivät mieleen ja tekivät vaikutuksen.
  • Onnistuneesti sovellettu koulutus etäaikaan siirtymisen jälkeen.

Koulutus innoitti opettajia suunnittelemaan hyvin erilaisia opetusmateriaaleja, ohessa muutamia otsikkoja: Aikamatka antiikin olympialaisiin”, ”Eläydy keskiaikaan”, ”Uittopojan matkassa”, ”Posti kulkee – Lasten historiallinen seikkailu kommunikointiin, viestintään ja viestinkulkuun”,Viipurin arkkitehtuuri menneisyyden tarinoiden kertojana”, ”Viikingit”, ”Rapolan linnavuori”,”Herttoniemen historia” ja ”Emme unohda – Oulu vuonna 1918”.
Ilmoittaudu: ira.vihrealehto@kulttuuriperintokasvatus.fi

Kuva: Finna, Neuvostosotavankeja marssimassa 1941